Hier Jan Bloemendaal, hier Salzwedel - Reisverslag uit Salzwedel, Duitsland van Jan Bloemendaal - WaarBenJij.nu Hier Jan Bloemendaal, hier Salzwedel - Reisverslag uit Salzwedel, Duitsland van Jan Bloemendaal - WaarBenJij.nu

Hier Jan Bloemendaal, hier Salzwedel

Door: Jan Bloemendaal

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 December 2011 | Duitsland, Salzwedel

Hier Jan Bloemendaal, hier Salzwedel.

Aan het begin van het jaar schreef ik het vorige bericht voor “Waar ben jij nu”
Nu het jaar bijna om is wil ik alle lezers hele prettige feestdagen wensen.

Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in mijn bevinden in dit jaar in Salzwedel dan kan ik hen vertellen, dat het mij zeer goed gegaan is het afgelopen jaar in een voor mij vreemde stad in een ander land.
Toen ik mij hier verleden jaar vestigde was ik natuurlijk niet voor de eerste keer in Duitsland en ook niet voor de eerste keer in één van de nieuwe Bundesländer. Toch was het een enorme gok voor mij. Zou het mij bevallen in mijn nieuwe omgeving? Ik waagde het niet meteen een huis te kopen. Zou het mij niet bevallen, dan zou ik min of meer aan een gekocht huis vastzitten als ik weer weg zou willen, zeker nu ik net in de krant gelezen heb dat Salzwedel dit jaar al 187 inwoners minder telt dan een jaar geleden. De vraag naar een eigen huis is hier minimaal.
Maar wat mezelf betreft meen ik te mogen zeggen dat ik eigenlijk groot geluk gehad heb bij mijn vestiging hier. Een zo groot geluk had ik voor begin van dit Duitse avontuur niet kunnen vermoeden.
Dat geluk heet Urania.
Neen,Urania is geen vrouw, maar een Bildungsverein. Zeg maar een soort Nut van het Algemeen, zoals wij dat vroeger kenden in de Lage Landen. Urania nu organiseert regelmatig lezingen en reizen. Vele reizen heb ik in dit jaar met de Urania ondernomen. In mei was ik met de Urania negen dagen in Litouwen op de internationale Hansetagen. Meerdere meerdaagse reizen maakte ik met de Urania in Duitsland en ook was ik een keer of tien mee op een dagreis. Door die reizen leerde ik mensen kennen. Dat had ik nodig wilde ik me hier thuis gaan voelen.
Het begon allemaal vorig jaar november toen ik me meldde om de door de Urania georganiseerde cursus tot opleiding voor stadsgids te volgen. Van het één kwam het ander en zo leerde ik de ASA kennen. Wat de lui daar uitvoeren drong pas tot me door nadat ik enige tijd met de oren geklapperd had. De ASA bleek een club mensen die zich na de Wende bezorgd ging maken over de vele prachtige gebouwen, meest in vakwerkstijl, die leeg stonden. Men sloeg de handen ineen en besloot te redden wat er te redden was en dit bijna zonder geld. Momenteel heeft de ASA de beschikking over twee enorme gebouwen in de Neuperverstrasse die gerestaureerd worden. Aan die restauratie draag ik mijn steentje bij. Ik meld me daar als ik zin heb. Daarnaast organiseert de ASA in september en op de tweede Advent een manifestatie van het ambacht om 1900. Ik heb me verbaasd over de enorme belangstelling daarvoor van het publiek op de beide manifestaties zonder dat op de tweede iets nieuws geboden werd. Beide keren waren het grandioze gezellige dagen.

Vaak heb ik gedacht dat Duitsland gewoon een grotere uitgave was van Nederland. Nu heb ik dit jaar wel enige verschillen ontdekt. Wat te denken van het handjesgeven? Veel vaker dan in Nederland worden hier handen geschud. Hoe precies en wanneer niet is nog een onderwerp van studie. Behörden schijn je alleen bij afscheid een hand te geven dacht ik en toen ik een paar weken geleden een bespreking had bij een mij onbekende notaris werd er voor de bespreking niet aan handen schudden gedaan. Bij het afscheid schudde ze iedereen de hand. Kom je in een groep met onbekende mensen, dan zeg je meestal niet je naam, geeft iedereen een hand en hoort vervolgens van niemand hoe hij of zij heet, zodat je niet zoals in Nederland waar iedereen bij zo’n gelegenheid zijn naam stottert staat te schutteren en vervolgens bij een nadere kennismaking je verontschuldigend informeert hoe de naam van de gesprekspartner ook al weer was.
Kom je in een groep, bijvoorbeeeld bij een lezing van de Urania en het zaaltje is al redelijk bezet, te bezet om iederen een hand te geven, dan klop je drie keer met je vuist op tafel, waarop iedereen deze groet met het gelijke gebaar beantwoordt. Wat ik dus deed op een bijeenkomst van de Urania, toen ik een uur te laat kwam en de lezing al lang aan de gang was, ik ging toen stilletjes zitten, was dus nogal onbeleefd. Toen had ik ook met de vuist op tafel moeten slaan, zoals me later bleek.
Handen klappen doen ze hier ook graag ook al kan dit ook vervangen worden door met de vuist op tafel te slaan.
Bij vele bijeenkomsten wordt gegeten, koffie gedronken veel minder. Bij de Urania sta ik al bekend om mijn koffie dorst. Het is me al twee keer overkomen dat ik thuis al had gegeten en er niet opgerekend had dat er bij de bijeenkomst ook een complete maalijd bleek te worden opgediend.
Kuchen worden hier ook bij vele gelegenheden gegeten, maar dan is er altijd koffie bij.
Mijn zienswijze op het leven in de DDR is in dit jaar ook behoorlijk gewijzigd.
Mensen vertellen daar graag over. "In DDR-zeiten", klinkt het dan en dan komen de verhalen over die goede oude tijd. Als ik de nostalgie eruit filter, dan geloof ik toch dat de meeste mensen hier goed geleefd hebben in de DDR.
Aan sommige dingen kan ik maar moeilijk wennen. Zo bijvoorbeeld aan het gedrag van medici. Mijn huisarts kent geen bezoeken op afspraak. Dus kan het gebeuren dat je wel twee uur in de wachtkamer zit alleen voor een herhaalrecept.
Van de oogarts dacht ik aanvankelijk dat ze het beter deed tot ik erachter kwam dat ze nog drie mensen meer op de zelfde tijd had uitgenodigd.
Bij de oogarts ga ik geloof ik niet meer terugkomen, ik zoek een andere. Ik zie slecht de laatste maanden, misschien komt dat door de nieuwe bril. Maar mijn oogarts vertelde me dat ze gemeten had dat ik uitstekend zag. Toen ik haar voorzichtig trachtte duidelijk te maken dat mijn klacht toch haar uitgangspunt van handelen diende te zijn, en niet haar meetresultaten, vertelde ze me na lang aandringen dat ze niets voor mij doen kon, omdat ik geen particulier patient meer was. Mijn verwondering uitsprekend over deze burocratische gedachtengang heb ik haar een hand gegeven en ben vertrokken.
Er is nog een vrouw met wie ik het dit jaar behoorlijk aan de stok heb gekregen, om niet te zeggen dat ik op voet van oorlog sta met de buren onder me. Zo erg zelfs dat haar man me onlangs naar de keel vloog onder het uitroepen van:”Ich bringe dich um!”. En dat alles omdat ik geluidsoverlast zou veroorzaken. Maar geluidsoverlast is al als ik ’s nachts achter mijn buro gezeten soms mijn voeten verzet. Zij slapen in de kamer onder mijn voeten. Bij overlast reageren ze dan door drie maal te kloppen en soms gevolgd door twintig maal te bellen waarvoor ze in dit geval midden in de nacht naar buiten moesten omdat daar slechts mijn bel bediend kan worden.

Het gedrag van de onderburen heeft er wel toe bijgedragen, dat ik actief bleef in de zoektocht naar een koopwoning. Tot oktober kon ik nog niet kopen, omdat ik mijn financiële situatie niet kende. Weliswaar had ik verleden jaar augustus mijn huis in Bredevoort al verkocht, maar de koper wilde een jaar de gelegenheid om een financiering te vinden en in de loop van het jaar vertelde hij mij dat het hem niet lukte de financiering rond te krijgen. Nou daar zat ik niet op te wachten. Ik zou dan wel tien procent van de koopsom handje contantje krijgen, maar daar schiet je niks mee op bij dalende huizenprijzen en een huis dat dan minder gaat opbrengen doordat het onbewoond verkocht moet worden. Ik was dan ook heel blij dat hij me eind september meedeelde dat hij zo snel mogelijk geleverd wilde hebben, want de financiering was toch rond.
Daarop toog ik hier nog intensiever aan het zoeken. Ik vond een juweel van een huis in Beetzendorf. Veel te groot voor mij, maar de prijs was een fooitje. Mijn grootste bezwaar was het dorp Beetzendorf, 22 kilometer van hier, een geheel andere gemeenschap dan Salzwedel en die overgang vond ik onoverkomelijk, omdat Salzwedel me zo goed bevalt. Verscheidene keren ben ik naar Beetzendorf gereden om door de sfeer te proeven de vraag beantwoord te krijgen:”Wil ik hier wonen of wil ik hier niet wonen?” Toen ik eindelijk de vraag negatief beantwoord had diende zich binnen een paar dagen een object aan dat, weer veel te groot weliswaar, toch een reuze geschikte woning voor mij zou opleveren.
Toen ik de vraagprijs hoorde, was ik al bijna verkocht. Bij de eerste bezichtiging heb ik al geld geboden. Na een week had de verkoper het bod geaccepteerd. Nadien is er weer een lade burocratie over me uitgestort. Vele dingen zijn bij een woningaankoop hier verschilend van Nederland. Zo is bijvoorbeeld de koop al twee weken geleden beschreven en heb ik nog steeds niet betaald, omdat ik nog geen rekening ontvangen heb. Ik schijn ook de hypotheken van mijn verkoper af te moeten lossen. Uiteraard worden die bedragen wel van de koopsom afgetrokken.
En er zijn nog meer verschillen. Ook schijnt een overeenkomst niet bindend te zijn, voordat de notaris beschreven heeft.
Allee, ik ben ervan overtuigd dat alles goed komt.
Oh ja. Het gekochte pand is een vakwerkhuis, meer dan vijf honderd jaar oud. Het staat naast de in 1247 gebouwde Katharinenkirche. Er zijn woonvertrekken op drie verdiepingen, afgedekt door twee zolders. Achter het huis ligt een grote Hof van 40 vierkante meter, begrensd door het achterhuis, dat na restauratie ook nog eens zo’n 140 vierkante meter woonruimte zou opleveren. Achter het achterhuis ligt een tuin met vijver begrensd aan de achterkant door de stadsmuur. De Hof wordt begrensd door meer dan twee meter hoge muren. Ik weet niet eens hoeveel kamers ik heb, wel dat er twee badkamers zijn met ligbaden en gelukkig ook een douche. Aan de voorkant heb ik vrij uitzicht over het voormalig kerkhof, dat veranderd is in een park. Het pand staat aan een straatje dat doodloopt tien meter verder bij de kerk waar het nog toegangsweg is voor twee huizen. Maar aan de overkant van het kerkhof, honderd meter verder begint de Breite Strasse, dat is de tweede verkoopstraat van de stad. Ik ga dus middenin de stad, temidden van de natuur wonen.
En dit juweeltje kost me iets meer dan de helft van de opbrengst van mijn krot in Bredevoort. Ongelofelijk. Komt dat zien!
En dat meen ik letterlijk. Komt dat zien. Ik heb ruimte genoeg om wel twintig mensen te slapen te leggen en in mei van het volgend jaar wil ik een gezellige intrekkersparty houden.
Als er mensen zijn om me te helpen verhuizen eind maart, dan zijn ze van harte welkom.

Verder wens ik een ieder prettige feestdagen.

Mijn adres wordt met ingang van 1 april: An der Katharinenkirche 8.



  • 22 December 2011 - 16:17

    Hallo Jan,:

    Wat fijn dat je je draai zo hebt gevonden in Salzwedel. Ook je 'reis' verslag vanuit 1 plek is boeiend. Ik heb het met plezier gelezen.
    Fijne feestdagen en blijf genieten!

    Hartelijke groet,

    Klaartje

  • 22 December 2011 - 17:16

    Anita:

    Hoi Jan,

    Leuk weer wat van je te horen, dacht eerlijk gezegd dat je van de spreekwoordelijke aardbodem verdwenen was. Maar gelukkig, je bent er nog en hebt het reuze naar je zin in Salzwedel. Kan ik me ook goed voorstellen. De voormalig DDR is een prima stek om te verblijven. Alhoewel er wonen duidelijk anders is dan vakantie vieren natuurlijk.

    Een hele stap dat je er een huis hebt durven kopen. Maar zo te lezen is het dan ook een echte Hof van Eden....
    Super zeg. Maak er maar iets heel moois van.

    En laat af en toe nog eens wat van je horen via waarbenjij.....het is zo leuk je schrijfsels te lezen.

    fijne feestdagen,
    Lieve groetjes,
    Anita

  • 22 December 2011 - 18:35

    Joke Van Vlijmen:

    wat heerlijk om weer eens een epistel van je te lezen. vorige week tijdens een wandeling met gam v d knaap vroeg ik aan enkele medewandelaars of ze jou kennen...niet dus...er was geen gelegenheid om het aan gam te vragen..hij was druk met de wandeling...geploeter door de modder bij baarn..wel erg mooi en gelukkig droog. wat goed dat je huizenavontuur deze wending heeft gekregen! je lijkt wel een kasteelheer ofzo!!..en "parkbezitter" lol! ook je beschrijvingen tav "verschillen" in rituelen vind ik erg leuk! ik hoop dat je rond pinksteren (27 mei) je intrekkersparty houdt? ik hoop dan van de partij te zijn en misschien te helpen met wat hand- en spandiensten? ik ben niet erg sterk en niet technisch dus echt verbouwen...gaat helaas niet lukken! ik heb geen auto, dus hoop wel dat het een beetje met o.v. te bereiken is!
    fijne eindejaarsdagen met hopelijk niet teveel last van je buren!

    groet van Joke van vlijmen

  • 22 December 2011 - 20:34

    Mart En Marian:

    Jan ik heb je een email gestuurd met kerstwens, ik weet niet of je emailadres veranderd is, dan moet je het even melden.
    Wat een positieve berichten . Zo vroegen wij ons bij "de Groentjes"ook vaak af, hoe zou het gaan met Jan in Duitsland, heeft hij zijn 508 bus nog. We gaan je adres veranderen, en als we in de buurt zijn.............. Wensen je fijne dagen , want je wordt ook weer een jaartje ouder, groet, Mart en Marian

  • 23 December 2011 - 10:07

    Peter Werkhoven:

    Dag Jan, fijn dat jij je draai hebt gevonden in het Duitse. Vast gefeliciteerd met je verjaardag een dezer dagen. Mooi dat we je wel en wee op deze wijze met je kunnen delen. Prettige feestdagen ook en een voorspoedig 2012. Wij zijn aan de laatste etappes van het Marskramerpad toe. Wie weet gaat onze weg nog eens jouw richting uit. Ik hoorde van Klaas dat hij jou al bezocht heeft.
    Hartelijke groeten, Peter.

  • 24 December 2011 - 14:54

    Maarten Van Duijvenv:

    Dat was me een lang verhaal over je wederwarigheden. Gelukkig loopt alles goed af wat je onderdak betreft. Ziet er op de kaart die je me stuurde heel aardig uit. Nu dus nog drie maanden wachten tot je erin kunt. Hopelijk blijf je goed gezond. Toen je nog in Nederland was heb je ook een poos met je ogen narigheid gehad. Nu niet weer hetzelfde. Ik vermeldde in mijn laatste berichtje terloops dat ik een pacemaker had gekregen. Nu ben ik bezig via een isschias aan de linkerkant een kunstheup te verwerven. Moet dinsdag via de arts het proces op gang gooien. Ik was bij een rugpoli in W'wijk die met rugoefeningen de zaak wil verbeteren, maar die adviseerde om naar de arts te gaan. Ik kan bijna zonder pijn niet meer lopen en werk nu 8 paracetamols per etmaal weg. Ben waarschijnlijk in het voorjaar enkele maanden mijn mobiliteit kwijt. Ik wacht eerst maar eens af hoe alles loopt. Voorlopig goede kerstdagen en een aangename verjaardag. H groeten van Maarten.

  • 29 December 2011 - 20:24

    G E J :

    Welgefeliciteerd

  • 29 Maart 2012 - 16:51

    Ben Van Dijk:

    Dag Jan,
    Waarschijnlijk ken je mijn naam niet meer, maar misschien schiet het je te binnen wie ik ben, als ik je zeg dat we in Petershagen aan de Weser een nacht op dezelfde camping hebben gestaan met onze tentjes en we (meer jij) wijn en bier gedronken hebben. Zoveel dat ik dacht dat het jou niet zou lukken om 's morgens om 5 uur weer op de fiets te klimmen.
    Bij toeval kwam ik op deze site en lees hoe het verder met je gegaan is. Ik wens je veel sterkte met de verhuizing en veel geluk in de nieuwe 'Heimat'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Salzwedel

Onbekende duur

Salzwedel, 13 februari 2011,

Het leek wel voorjaar deze week, maar nu is de winter weer terug. Vanmorgen, nog in het donker zag ik dat de wereld weer met sneeuw bedekt was. Maar gelukkig zijn de dagen al weer redelijk lang. Om half acht wordt het al licht en het is pas kort voor zes uur dat het donker wordt.
Ik had me voorgenomen regelmatig stukjes te schrijven over mijn verblijf hier, maar daar is nog niks van gekomen. Ik ben nog steeds druk met de inrichting van de woning, daarbij gehinderd door de beperkte tijden waarin het mogelijk is te timmeren of te boren. ’s Avonds heb ik daar geen zin aan en ’s middags kom je er ook niet aan toe, omdat het niet toegestaan is. De “Hausordnung” schrijft voor dat er rust zal heersen van ’s middags één tot ’s middags drie. Dus alleen ’s morgens kom ik toe aan wat klussen. De woning is veel gehoriger dan dat ik vermoed en gehoopt had, maar het prettige is, dat de bewoners zich hier strikt aan de regels houden en weten om te gaan met de beperktheden van de bouwwijze. Ik wist dat in het begin niet, wat me twee keer een botsing opleverde met de buurvrouw onder mij. Achteraf blijkt dat ze me de eerste veertien dagen mijn gang hebben laten gaan met lawaai maken. Toen moest het genoeg zijn en werd er ingegrepen. Ik mocht alleen nog maar lawaai maken in de daarvoor toegestane tijden. Enkele weken later kwam ook daar een eind aan. De buurvrouw schreeuwt dan in het begin wel hard, maar de oplossing komt dan toch tot stand in goed overleg. Met behulp van een kabel van beneden heb ik nu stroom in de garage om daar te zagen en te boren. Inmiddels is dat niet meer nodig en moet ik alleen nog wat verven.

Meubels heb ik hier nog steeds niet kunnen vinden. De vele meubelzaken die ik heb bezocht tonen allemaal een collectie die nogal suf aandoet. In Nederland heb ik bij de twee zaken die ik daar bezocht veel leukere spullen aangetroffen. Maar kopen in Nederland betekent de spullen meeslepen hier naar toe. Toch zal het daar wel van moeten komen. Ik ga niet tegen mijn zin in meubels aan schaffen.

Intussen woon ik nu hier wel officieel. Eind januari heb ik me in Aalten uitlaten schrijven en enkele dagen later heb ik me hier aangemeld. De Duitse belastingdienst was de eerste instantie die liet merken dat ze me welkom heette door me een brief te sturen met daarin mijn Duitse Sofinummer. De Nederlandse belastingdienst was een goede tweede die ook mijn adresverandering had opgemerkt door me te laten weten dat ze de wegenbelasting voor mijn Opel verhoogde. Vreemd dan te lezen, dat de provinciale opcenten daarbij zo’n grote rol spelen, terwijl ik in geen enkele provincie meer woon. De zorgverzekering heeft nog niet van zich laten horen, dus neem ik maar aan, dat ik nog steeds verzekerd ben.
Een huisarts heb ik hier ook nog niet gevonden, wel een oogarts met wie ik aanstaande vrijdag een “Termin” heb. Ik ben al sinds begin december in contact met de opticien om me een nieuwe bril aan te schaffen en dat wil tot op heden nog niet goed lukken. Door de bril die ik kreeg zag ik ‘s nachts veel sterren ook al was de hemel zwaar bewolkt. Ieder lichtje werd een grote ster. Toen voor de tweede keer opgemeten werd kwamen daar heel andere waarden uit dan de eerste keer. Dus stuurde de opticien me naar de dokter om vast te stellen of ik mogelijk suiker of hoge bloeddruk had. De dokter schrijft me nu pillen voor om de bloeddruk te doen zakken, maar van suiker is gelukkig geen spoor gevonden. Toen de opticien daarna opnieuw ging opmeten, werd wel de juiste correctie vastgesteld maar met de proefbril op zag ik alle lichten in het vertrek dubbel. Met mijn boerenverstand zeg ik dan dat moet aan de glazen liggen, want met mijn oude bril zie ik geen dubbele lichten, maar nee, dat schijnt weer niet zo te zijn. Dus van de week eerst maar eens naar de oogarts.

Ondertussen heeft Mubarak van Egypte zich teruggetrokken als president. Wat een spektakel toch. Je krijgt er op den duur wel genoeg van om altijd maar weer beelden op de t.v. te zien van de toestand in dat land. En zal het nu beter gaan, nu het leger de macht aan zich getrokken heeft? Het leger is toch ook immers bij voorbaat geen democratisch instituut.
Ik bezocht Egypte in 1980, nog net voor het tijdperk Mubarak. Ik kwam met de boot uit Jordanië. Het kostte mij een hele dag en veel geld om aan alle formaliteiten te voldoen om het land te mogen betreden. Ik moest er een man huren, die mij vertelde hoeveel ik de ambtenaren moest aanbieden zodat ze mijn papieren in orde zouden maken en er waren vele loketten. Ik kreeg zelfs een nieuw Egyptisch kenteken op mijn Yamaha XT 500.
Het eten vormde een groot probleem. Er stonden wel vleesgerechten op de kaart, maar het vlees was er niet. Het was een maand lang verboden om vlees te eten. Maar dat wist ik eerst nog niet. Als Europeaan werd je bij iedere betaling opgelicht. Zelfs een flesje cola moest je nog terug onderhandelen van 100 naar 25 van hun munten. Bij het eten in restaurants werd er in keurig Latijns schrift een rekening uitgeschreven, die steevast drie keer hoger was dan voor een Egyptenaar. Ik vond de oplossing hiervoor door te zorgen dat je voldoende kleingeld bij je had, wat het eten je waard was gepast op te tafel leggen en als je dan buiten bij je motor gekomen, hoorde dat de hel losbrak bij het vinden van het geld, had jij de motor aan de gang en reed weg.
Toen ik twee maand later het land weer uit wilde met een lijnboot naar Ancona in Italïe zag ik die net voor mijn neus vertrekken. Dat leverde mij een week wachten op. Dat viel nog mee, want in de Soedan had ik een maand op een boot moeten wachten, als ik er op had gewild.

Vanavond nog niet, maar morgenochtend is er weer een aflevering te volgen van “Boer zoekt vrouw”. Ik doe dat op mijn computer via “Uitzending gemist”. Kort geleden ben ik erachter gekomen, dat ik dát zelfs moet aanmelden bij de GEZ, de dienst die de luister- en kijkgelden int.

Iedere maandagavond ga ik naar de Urania om de cursus “Gästeführer” te volgen.
De Urania is een soort Nut van het Algemeen en is in deze stad zeer actief. Ze organiseert lezingen ook over geschiedenis onderwerpen en ook verzorgt ze het Hanze gebeuren voor Salzwedel.
In mei ga ik acht dagen met de Urania naar Litouwen om daar deel te nemen aan de zoveelste moderne Hanzedagen. Ik moet er ook rondkijken of ik iemand op een Gazelle zie fietsen, want in 2003 en in 2007 werd ik daar van een Gazelle Bahia beroofd. Het zou best kunnen want we komen in Klaipeda, waar in 2007 de tweede Bahia werd gejat.

En nou even kijken of ik deze krabbels nog via “zwaarbenig nu” kan rondsturen.

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2015

Bejaardensoos

22 Mei 2013

Zomerverjaardag

29 Mei 2012

Einladung/Uitnodiging

22 December 2011

Hier Jan Bloemendaal, hier Salzwedel

13 Februari 2011

Februari
Jan

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 1039
Totaal aantal bezoekers 86607

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 31 December 2020

Onbekende duur

15 April 2010 - 15 Augustus 2010

Omweg naar Rome

15 September 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: