Zomerverjaardag - Reisverslag uit Salzwedel, Duitsland van Jan Bloemendaal - WaarBenJij.nu Zomerverjaardag - Reisverslag uit Salzwedel, Duitsland van Jan Bloemendaal - WaarBenJij.nu

Zomerverjaardag

Door: Jan Bloemendaal

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 Mei 2013 | Duitsland, Salzwedel

Hier Salzwedel, hier Jan Bloemendaal.

Hoe lang is het geleden dat ik iets op het internet plaatste in Waarbenjij.nu?

Ich weiss es nicht. Er was ook geen reden toe. Ik leef mijn leven hier en er gebeurt weinig spectaculairs. Geen scheldende buurvrouw meer zoals in mijn flat, maar hier een tienjarig buurmeisje dat me op haar verjaardag uitnodigt en me bij haar nest jonge katjes roept. Hier een buurman aan de andere kant die orgelconcerten geeft zowel in Melbourne, Wladiwostok als Windhoek en met wie ik gezamenlijk de krant, de “Salzwedeler Volksstimme”, lees.
Ik geniet ervan midden in de natuur te wonen, midden in de stad. Ik geniet van de weinige hektiek die hier voorkomt. Ik geniet van de gemoedelijkheid van de mensen hier die erg veel lijkt op de levensstijl in de Achterhoek voordat we daar verhollandsten.

In februari was ik voor het laatst in Nederland Ik had Bredevoort als domicilie gekozen. Wat was het er vol en druk en dan was ik nog niet eens in de Randstad of in Brabant. Nergens kan je, ook in de rustige Achterhoek niet, de bebouwing ontwijken, of je moet je al begeven naar een beschermd natuurgebied.

Eindelijk is nu de lange winter voorbij, een winter die duurde tot ver in april. De in maart gekochte pootaardappels konden niet eerder de grond in dan 10 april. Toen pas was de bodem bewerkbaar. De aardappelen groeien de laatste dagen als kool. De kippen maken het ook goed. Vorig jaar augustus heb ik bij mijn bezoek aan Nederland enige krielkippen aangeschaft, drie hennen en een haan. In het begin kon ik nog enkele eitjes rapen, maar midden september was dat ook voorbij. Bij het opruimen van het achterhuis vond ik zo af en toe nog een ei, maar dat had er dan soms al twee maand gelegen en was daardoor niet meer eetbaar. Maar begin februari kwam de leg weer op gang, om prompt weer op te houden toen in maart de winter opnieuw inviel. Inmiddels heb ik me ook drie Duitse hennen aangeschaft van hetzelfde ras, dat oorspronkelijk uit Nederland komt, Welsumers. Het is in het begin van de 20ste eeuw ontwikkeld in het dorpje Welsum in de buurt van Zwolle. Het zijn makke aktieve dieren, die voor krielkippen mooie grote eieren leggen. Van de week is er een hen broeds geworden, die ik op tien eieren heb gezet, maar dan wel van New Hampsires, een ras dat oorspronkelijk uit Amerika komt en dezelfde eigenschappen schijnt te bezitten als de Welsumers. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat het broedsel uit zal komen, omdat er regelmatig eieren naast de kloek liggen. We wachten af. Ik heb me van de winter een broedmachine aangeschaft, maar die kan ik tot heden toe nog niet gebruiken omdat ik te veel op reis ga en dan de eieren niet verzorgen kan.
Aan het begin van deze maand was ik zeven dagen in Istanboel. ‘k Heb gemerkt dat daar de middeleeuwen nu eindelijk voorbij zijn al blijft men nog wel grotendeels geknecht door de islamitische levensbeschouwing. Je kan daar nog groepen tegenkomen die op het gebedsuur de straat benutten door de matjes uit te spreiden en dwars over de weg in lange rijen de straat blokkeren. Natuurlijk niet de uit twaalf banen bestaande verkeersweg die voor ons hotel langs liep. De luchtvervuiling in de stad is gigantisch, maar je went er snel aan. Toen we na een bootreis van twee uur een eilandje aandeden was het echt een gewaarwording frusse lucht te kunnen opsnuiven.
Er zijn mooie dingen te zien in Istanboel. Zo maakte de Haya Sofia een overweldigende indruk, ook al hebben de moslims deze zesde eeuwse kerk dan gedegradeerd tot een moskee. Het eten in ons hotel was slecht. Hoewel de Turkse keuken een prima keuken is, werd er in ons hotel een poging gedaan internationaal te koken en dat lukte niet echt. Zout en kruiden moest je zelf toevoegen, maar zeg bij onbekende kruiden eens hoe ze het eten lekkerder kunnen maken.
Heb ik in Nederland weleens de mening horen verkondigen, dat de Turkse gastarbeiders gerekend mogen worden tot het Staphorst van Turkije te behoren, hier in Istanboel lijk ik dat gezegde toch te moeten nuanceren; vele ook jonge vrouwen lopen rond met door een hoofdoekje bedekte haren. De echte Turkse broek voor mannen, waarbij het kruis tussen de kniën hangt om ruimte te scheppen aan Mohammed als hij weder geboren wordt bij een man, kwam ik niet meer tegen.

Als ik dit verhaaltje zo op pinksterzondag zit te schrijven, schakel ik voor een korte pauze de televisie in en ik zie het programma Boeken van de VPRO. Ik hoor Carolijn Visser, een door mij graag gelezen reisschrijfster, de plaats Tres Arroyos in Argentinië noemen. Dat interesseert me, daar ben ik ook geweest. Maar totaal geboeid raak ik als zij begint te vertellen over personen die ik daar ook gesproken heb. Ze praat over de consul, Ida van Mastrigt, die voor mij tolkte, toen ik daar door een Argentijns radiostation geinterviewd werd over mijn reis van Canada naar Vuurland. Ik hoor Carolijn praten over de vader van Ida, Rinus, die ik ook ken. Carolijn zal hem wel niet meer gesproken hebben. Aan te nemen is, dat hij reeds van ouderdom is overleden. Ik woonde in 1988 enige weken bij hem in huis. Ik hoor Carolijn praten over de familie Prinsen en ik erger me aan de nonchalance van haar en Wim Brands waaraan zij lijden als het gaat om de benadering van de topografie buiten de Randstad. Wim meent dat de familie Prinsen gelinkt kan worden aan de plaats Aalst. Carolien verbetert hem door de plaats Aalte te noemen. Bedoeld is Aalten. Evenals in Tres Arroyos ken ik de familie Prinsen in Aalten. In Tres Arroyos interviewde ik het al op leeftijd zijnde echtpaar Prinsen dat in de vijftiger jaren geëmigreerd was naar Argentinië. Hun emigratie leek me niet erg succesvol. Hij emigreerde als koster van de gereformeerde kerk in Tres Arroyos en was toendertijd al gepensioneerd. Hij vertelde mij dat door de geweldige inflatie die in de tachtiger jaren in Argentinïe heerste (soms meer dan 20% per maand) zijn pensioen al minder bedroeg dan de maandelijkse huur.
Toen ik hem probeerde aan de praat te krijgen over politieke zaken in Argentinië, schoof hij de microfoon aan de kant; daarover wilde hij zo kort na de dictatuur alleen praten zonder microfoon. Tragisch vond ik het te horen dat hij geëmigreerd was voor de toekomst van de kinderen, terwijl op volwassen leeftijd vijf van de acht kinderen terug waren gegaan naar Nederland.

Toen ik in 1993 mijn boekenzaak in Bredevoort Boekenstad had geopend, kwam ik eens met een klant aan de praat, die mij vertelde in Argentinië geboren te zijn. Hij had gehoord dat ik ook in Tres Arroyos zijn ouders geïnterviewd had. Hij nodigde mij uit om bij zijn gezin te komen tafelen, op zijn Argentijns natuurlijk. Dat is inmiddels ook al weer bijna twintig jaar geleden.

Carolijn Visser sprak over het toeval dat zij in contact was gekomen met de consul in Tres Arroyos, een toeval dat meestal een grote rol speelde bij de tot standkoming van haar boeken. Ten aanzien van Tres Arroyos speelde het toeval voor mij ook een grote en beslissende rol. Ik werd in Tres Arroyos opnieuw geconfronteerd door een film te bekijken bij de familie Prinsen, met het bestaan van de heer Voskuil, die ik geïnterviewd had in Oostburg in Wisconsin in de Verenigde Staten. Na het interview gaf de heer Voskuil mij een dik boek, een dissertatie uit 1928 van Jacob van Hinte, getiteld “De Geschiedenis van de Nederlanders in Amerika”. Stom verbaasd was ik dat ik in de bibliografie de naam van een emigrant Bloemendaal tegenkwam. Zo mogelijk nog verbaasder werd ik toen ik las dat deze Bloemendaal in Vorden geboren was, dat ook mijn geboorteplaats is.
Omdat mijn vader nooit iets vertelde over zijn vader, die hij nauwelijks gekend had, was ik altijd nieuwsgierig geweest naar mijn afkomst. Ik moest daar meer van weten en zo fietste ik toen door naar Salt Lake City, waar ik me zes weken zo ongeveer opsloot in de archieven van de Mormomen.
Ook bij het in kontakt komen met de heer Voskuil, had het toeval een wel heel bijzondere rol gespeeld. Toen ik het plan bekend had gemaakt van Canada naar Argentinië te fietsen, deed Omroep Gelderland een oproep aan mensen die familie of kennissen hadden op de route die ik zo ongeveer zou afleggen, zich te melden. Onder de vele reacties was er ook één van een “zeer belangrijk man”, althans dat zei hij zelf. Ik zal zijn naam hier niet noemen. Hij was destijds lid van de Provinciale Staten. We zaten een halve dag te bomen over de stamboom die hij voor mij uitgerold had op tafel. Hij vroeg mij naar Oostburg in Wisconsin te gaan om daar contact te leggen met een onbekende tak van zijn familie. Een tak, die hij nog niet had vast kunnen leggen in zijn stamboom. Zo gezegd, zo gedaaan. In Oostburg kreeg ik contact met deze familie en werd door een lid verwezen naar tante Marie in het dorp die ongetwijfeld belangstelling zou hebben voor mijn verhaal. Wie schetst mijn teleurstelling dat ik bij bezoek aan tante Marie precies dezelfde stamboom op behangselpapier zag liggen waarover ik me ook al in Nederland gebogen had. Van de heldenrol te spelen dat ik een onbekende tak had ontdekt van deze familie bleef niks over. Boos voor de gek gehouden te zijn, vertrok ik zo gauw mogelijk uit deze familie. Ondertussen had ik wel contact gekregen met de journaliste van het plaatselijke sufferdje en haar had ik gevraagd of er in deze kolonie die gesticht was door Achterhoekers en mensen uit Zeeuws Vlaanderen, nog mensen bestonden die zich na twee à drie generaties in het Achterhoeks wisten uit te drukken. Zij bracht mij toen in contact met de drie en zeventigjarige Anton Voskuil, die als hobby had het onderhouden van het dialect waarmee zijn grootouders naar Amerika waren gekomen.

Het ongelofelijk van dit verhaal is dat ik naar Oostburg kwam om een verloren tak te ontdekken van een niet nader te noemen Achterhoekse familie, deze tak al lang ontdekt bleek te zijn, maar dat ik wel een onbekende tak van mijn eigen familie ontdekte, niet van een onbekende tak van de lezer, de buurman of een vroegere onderwijzer, nee van mijn eigen familie.

En ondertussen vergeet ik helemaal het doel van dit geschrijfsel.

Zoals velen wel weten heb ik vorig jaar een ieder uitgenodigd voor een feestje ter gelegenheid van de inwijding van mijn pas betrokken huis.
Met zo’n vijfendertig mensen zaten we op een zaterdagavond in juli heel gezellig te grillen op de binnenplaats van mijn huis.
Dit gebeuren is mij zo goed bevallen dat ik het dit jaar wil herhalen. Mijn huis opnieuw inwijden gaat natuurlijk niet meer. Dus ik heb een andere reden tot dit grandioze feest aangewend voor de viering. Ik noem het mijn zomerverjaardag.
Een enkeling weet misschien wel dat ik op 29 december geboren ben. Op die dag kan je niks vieren. Iedereen zit nog vol van kerstmis of is zich al weer aan het voorbereiden voor de komende jaarwisseling.
Wat nu, 29 juni valt dit jaar op een zaterdag en is precies een halfjaar voor, respectievelijk na mijn verjaardag, een uitstekende dag om het mijn zomerverjaardag te noemen en om die gebeurtenis uitbundig te vieren.
Ik nodig al mijn bekende lezers daartoe uit. Iedereen kan blijven slapen. Het gemakkelijkste is dat als je zelf slaapzak en eventueel een luchtmatras meebrengt. Ik vraag je wel even te melden dat je de uitnodiging aanvaardt. Je kan dat doen middels een reactie onderaan deze pagina.

We beginnen zaterdagavond om zes uur en gaan door tot we naar bed gaan.

  • 22 Mei 2013 - 21:08

    Maarten Van Duijvenvoorde:

    Aardig om weer wat van je te lezen. In mijn brief heb je kunnen lezen hoe het mij vergaat. Is mede een reden dat ik nergens meer kom: rug en heup en beslist 'avonds in mijn eigen bed. Ik wacht hier op een zomer, dan hoef ik niet in een encyclopedie te kijken wat daaronder wordt verstaan. Ik moet volgende week weer voor suikercontrole. Hoop dat je een goede zomer tegemoet gaat en dat je een gezellige dag hebt op je "meeting". Ik lees nog wel weer eens hoe het verder gaat. H. groeten - Maarten.

  • 23 Mei 2013 - 09:23

    Peter Werkhoven:

    Dag Jan, weer een sterk en interessant verhaal dat je zo maar uit de mouw rolt. Met genoegen kijk ik terug op de inwijding van je huis. We zijn 29 juni in Frankrijk, ook leuk natuurlijk.

    Blijf vooral schrijven, leuk om op die manier met je mee te leven.

    Hartelijke groet, Peter.

  • 23 Mei 2013 - 18:17

    Mart En Marian:

    Jan je moet schrijver worden, het is smullen van je verhalen, en wij zien er nog de persoon ook achter.
    Dank voor je warme uitnodiging, maar w.s. zijn wij ergens anders op vakantie. Hebben twee weken geleden het groene weekend gehad, en daar kwam jij ook nog in de verhalen. We waren in Winterswijk, naar de wijnboer geweest, etc., was geslaagd weekend. Het gaat je goed, lieve groeten, Mart en Marian

  • 23 Mei 2013 - 18:17

    Joke Van Vlijmen:

    hoi jan,
    fijn om weer iets van je te horen! je schrijfsels altijd boeiend om te lezen vanwege je gedegen kennis van geschiedenis en anekdotische verhalen uit je omgeving! ook ik denk wel eens terug aan dat weekend vorig jaar, erg gezellig met bijzondere mensen en heerlijke wandeling met de andere gasten. helaas kan ik nu niet van de partij zijn, jammer, maar ik zit dan in finland...ook niet verkeerd denk ik!
    ben jij in finland geweest? blijf blij en schrijf vrij...(schud ik ook ff uit de mouw).

    groet van joke

    www.jokevanvlijmen.nl

  • 01 September 2013 - 17:49

    Ben Eekhuis:

    Dag Jan,

    Ik zou je graag eens bellen.
    Kun je me je telefoonnummer schrijven?

    Groeten,

    Ben

  • 02 September 2013 - 10:11

    Jan Bloemendaal:

    Voor Ben Eekhuis.

    Heel leuk dat je me bellen wilt, maar ik beschik niet over jouw nummer of e-mailadres. In het telefoonboek vind ik je niet en reacties op deze site kan ik niet anders dan op deze wijze beantwoorden.
    Hoe gaat het?

    Mijn telefoonno is 0049 3901 289 734 9
    of 0049 162 889 597 4

    Hopenlijk functioneert dit

    Groeten, Jan Bloemendaal

  • 06 November 2013 - 21:07

    Joop Groot Nuelend:

    hallo Jan ,

    Leuk om iets van je te lezen,naar jaren van stilte,hoop dat het met je goed gaat en je schrijft nog steeds erg boeiend,
    Hier gaat alles goed, maar voor jou begrip mischien erg bekrompen maar zijn wel gelukkig met de dingen die we doen en kunnen.
    Ik hobby veel en maak veel foto,s.
    m vr Groeten Joop en Marianne

    www.grootnuelend.nl

  • 09 Januari 2014 - 23:47

    Gerard Groothuis. Uit Lonneker Gem.Enschede.:

    Beste Jan,
    Ik bin die Tukker die te weinig bie oe kocht; en woar a,j toch menig kumpke koffie veur hebt zet.
    Noar oene mooie (Reis)verhalen hek aalt met völ plezeer löstert;en deurum ok krieg
    ie bericht van mie,j.
    Vanaf 1993 tot 2003 heb ik menig uurtje in Bredevoort naar jou levenswijsheid,opvattingen,en andere enthousiaste verhalen met plezier mogen luisteren.
    Ikzelf verkocht verpakkings materialen;maar vergat bijna altijd jou wat te verkopen.

    Jan ik heb er enorm van genoten;en verdenk jou ervan dat dit wederzijds was.

    Blijf gezond !
    Hartelijke Groeten.
    Gerard Groothuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Salzwedel

Onbekende duur

Salzwedel, 13 februari 2011,

Het leek wel voorjaar deze week, maar nu is de winter weer terug. Vanmorgen, nog in het donker zag ik dat de wereld weer met sneeuw bedekt was. Maar gelukkig zijn de dagen al weer redelijk lang. Om half acht wordt het al licht en het is pas kort voor zes uur dat het donker wordt.
Ik had me voorgenomen regelmatig stukjes te schrijven over mijn verblijf hier, maar daar is nog niks van gekomen. Ik ben nog steeds druk met de inrichting van de woning, daarbij gehinderd door de beperkte tijden waarin het mogelijk is te timmeren of te boren. ’s Avonds heb ik daar geen zin aan en ’s middags kom je er ook niet aan toe, omdat het niet toegestaan is. De “Hausordnung” schrijft voor dat er rust zal heersen van ’s middags één tot ’s middags drie. Dus alleen ’s morgens kom ik toe aan wat klussen. De woning is veel gehoriger dan dat ik vermoed en gehoopt had, maar het prettige is, dat de bewoners zich hier strikt aan de regels houden en weten om te gaan met de beperktheden van de bouwwijze. Ik wist dat in het begin niet, wat me twee keer een botsing opleverde met de buurvrouw onder mij. Achteraf blijkt dat ze me de eerste veertien dagen mijn gang hebben laten gaan met lawaai maken. Toen moest het genoeg zijn en werd er ingegrepen. Ik mocht alleen nog maar lawaai maken in de daarvoor toegestane tijden. Enkele weken later kwam ook daar een eind aan. De buurvrouw schreeuwt dan in het begin wel hard, maar de oplossing komt dan toch tot stand in goed overleg. Met behulp van een kabel van beneden heb ik nu stroom in de garage om daar te zagen en te boren. Inmiddels is dat niet meer nodig en moet ik alleen nog wat verven.

Meubels heb ik hier nog steeds niet kunnen vinden. De vele meubelzaken die ik heb bezocht tonen allemaal een collectie die nogal suf aandoet. In Nederland heb ik bij de twee zaken die ik daar bezocht veel leukere spullen aangetroffen. Maar kopen in Nederland betekent de spullen meeslepen hier naar toe. Toch zal het daar wel van moeten komen. Ik ga niet tegen mijn zin in meubels aan schaffen.

Intussen woon ik nu hier wel officieel. Eind januari heb ik me in Aalten uitlaten schrijven en enkele dagen later heb ik me hier aangemeld. De Duitse belastingdienst was de eerste instantie die liet merken dat ze me welkom heette door me een brief te sturen met daarin mijn Duitse Sofinummer. De Nederlandse belastingdienst was een goede tweede die ook mijn adresverandering had opgemerkt door me te laten weten dat ze de wegenbelasting voor mijn Opel verhoogde. Vreemd dan te lezen, dat de provinciale opcenten daarbij zo’n grote rol spelen, terwijl ik in geen enkele provincie meer woon. De zorgverzekering heeft nog niet van zich laten horen, dus neem ik maar aan, dat ik nog steeds verzekerd ben.
Een huisarts heb ik hier ook nog niet gevonden, wel een oogarts met wie ik aanstaande vrijdag een “Termin” heb. Ik ben al sinds begin december in contact met de opticien om me een nieuwe bril aan te schaffen en dat wil tot op heden nog niet goed lukken. Door de bril die ik kreeg zag ik ‘s nachts veel sterren ook al was de hemel zwaar bewolkt. Ieder lichtje werd een grote ster. Toen voor de tweede keer opgemeten werd kwamen daar heel andere waarden uit dan de eerste keer. Dus stuurde de opticien me naar de dokter om vast te stellen of ik mogelijk suiker of hoge bloeddruk had. De dokter schrijft me nu pillen voor om de bloeddruk te doen zakken, maar van suiker is gelukkig geen spoor gevonden. Toen de opticien daarna opnieuw ging opmeten, werd wel de juiste correctie vastgesteld maar met de proefbril op zag ik alle lichten in het vertrek dubbel. Met mijn boerenverstand zeg ik dan dat moet aan de glazen liggen, want met mijn oude bril zie ik geen dubbele lichten, maar nee, dat schijnt weer niet zo te zijn. Dus van de week eerst maar eens naar de oogarts.

Ondertussen heeft Mubarak van Egypte zich teruggetrokken als president. Wat een spektakel toch. Je krijgt er op den duur wel genoeg van om altijd maar weer beelden op de t.v. te zien van de toestand in dat land. En zal het nu beter gaan, nu het leger de macht aan zich getrokken heeft? Het leger is toch ook immers bij voorbaat geen democratisch instituut.
Ik bezocht Egypte in 1980, nog net voor het tijdperk Mubarak. Ik kwam met de boot uit Jordanië. Het kostte mij een hele dag en veel geld om aan alle formaliteiten te voldoen om het land te mogen betreden. Ik moest er een man huren, die mij vertelde hoeveel ik de ambtenaren moest aanbieden zodat ze mijn papieren in orde zouden maken en er waren vele loketten. Ik kreeg zelfs een nieuw Egyptisch kenteken op mijn Yamaha XT 500.
Het eten vormde een groot probleem. Er stonden wel vleesgerechten op de kaart, maar het vlees was er niet. Het was een maand lang verboden om vlees te eten. Maar dat wist ik eerst nog niet. Als Europeaan werd je bij iedere betaling opgelicht. Zelfs een flesje cola moest je nog terug onderhandelen van 100 naar 25 van hun munten. Bij het eten in restaurants werd er in keurig Latijns schrift een rekening uitgeschreven, die steevast drie keer hoger was dan voor een Egyptenaar. Ik vond de oplossing hiervoor door te zorgen dat je voldoende kleingeld bij je had, wat het eten je waard was gepast op te tafel leggen en als je dan buiten bij je motor gekomen, hoorde dat de hel losbrak bij het vinden van het geld, had jij de motor aan de gang en reed weg.
Toen ik twee maand later het land weer uit wilde met een lijnboot naar Ancona in Italïe zag ik die net voor mijn neus vertrekken. Dat leverde mij een week wachten op. Dat viel nog mee, want in de Soedan had ik een maand op een boot moeten wachten, als ik er op had gewild.

Vanavond nog niet, maar morgenochtend is er weer een aflevering te volgen van “Boer zoekt vrouw”. Ik doe dat op mijn computer via “Uitzending gemist”. Kort geleden ben ik erachter gekomen, dat ik dát zelfs moet aanmelden bij de GEZ, de dienst die de luister- en kijkgelden int.

Iedere maandagavond ga ik naar de Urania om de cursus “Gästeführer” te volgen.
De Urania is een soort Nut van het Algemeen en is in deze stad zeer actief. Ze organiseert lezingen ook over geschiedenis onderwerpen en ook verzorgt ze het Hanze gebeuren voor Salzwedel.
In mei ga ik acht dagen met de Urania naar Litouwen om daar deel te nemen aan de zoveelste moderne Hanzedagen. Ik moet er ook rondkijken of ik iemand op een Gazelle zie fietsen, want in 2003 en in 2007 werd ik daar van een Gazelle Bahia beroofd. Het zou best kunnen want we komen in Klaipeda, waar in 2007 de tweede Bahia werd gejat.

En nou even kijken of ik deze krabbels nog via “zwaarbenig nu” kan rondsturen.

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2015

Bejaardensoos

22 Mei 2013

Zomerverjaardag

29 Mei 2012

Einladung/Uitnodiging

22 December 2011

Hier Jan Bloemendaal, hier Salzwedel

13 Februari 2011

Februari
Jan

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 3642
Totaal aantal bezoekers 86521

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 31 December 2020

Onbekende duur

15 April 2010 - 15 Augustus 2010

Omweg naar Rome

15 September 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: